5 Perkara Yang Perlu Anda Lakukan Apabila Putus Cinta!



Apabila putus cinta, sebahagian besar tindakan dan pilihan anda dikuasai oleh emosi. Apabila emosi mengawal diri anda maka, anda sukar untuk berfikir secara rasional. Anda akan mudah memberontak daripada tenang. Anda akan menangis tanpa menghiraukan orang sekeliling. Anda tidak ada nafsu untuk makan dan akhirnya tidak menghiraukan kesihatan anda. Apa yang lebih merbahaya adalah, berkemungkinan anda sanggup mati daripada terus hidup!
Sabar! Tenangkan diri anda… Katakan kepada diri anda sendiri bahawa semua ini adalah “Normal”. Adalah normal jika anda sedang besedih dan kecewa sekarang. Anggap bahawa anda sedang menjalani satu ujian daripada tuhan. Ujian di mana akan memberi anda hikmah jika anda berjaya mengharunginya.
Saya akan sampaikan kepada anda “5 Pekara yang Perlu Anda Lakukan Apabila Putus Cinta”. Setiap 5 perkara ini akan membantu anda untuk lebih berasa tenang dan apa yang lebih penting, akan memberi anda harapan untuk terus hidup.
1.Jangan Hubungi Pasangan Anda!
Jangan call, sms, e-mail atau apa- apa cara sekali pun yang berkaitan dengan menghubungi. Jangan lakukan sebarang komunikasi kepada pasangan anda. Biarkan keadaan ini berlalu selama yang mungkin.
2.Jangan Hubungi atau Meluah Masalah Kepada Rakan Pasangan Anda.
Disebabkan tidak dapat menghampiri pasangan anda, akhirnya anda memilih untuk menghubungi rakan pasangan anda dan meluah masalah anda dan pasangan anda. Keadaan ini akan memburukkan keadaan dan bukannya memperbaiki keadaan.
3.Luahkan Masalah Anda Hanya kepada Teman Rapat Anda Sahaja!
Masalah cinta seperti ini anda perlukan seseorang yang betul- betul rapat dan memahami anda. Seseorang yang betul- betul boleh mendengar dan menjiwai masalah anda. Cari mereka dan luahkan segala masalah perhubungan cinta anda. Ahli keluarga juga mungkin menjadi pilihan anda untuk meluah.
4.Jangan Biarkan Diri Anda Keseorangan
Amaran! Jangan sesekali letakkan diri anda berseorangan. Mungkin anda perluankan masa untuk bersendirian tetapi hakikatnya anda sebenarnya perlukan teman. Dengan erti kata lain, anda perlukan pasangan anda. Apabila anda letakkan diri anda keseorangan anda akan cenderung untuk menghadapi masalah kemurungan “stress”.
5.Hadiahkan Diri Anda Dengan Sesuatu yang Menyeronokkan
Anda perlu sedar bahawa anda sedang bersedih. Jika anda terus bersedih maka, tiada penyelesaian dapat anda lakukan. Oleh itu, anda perlu hadiahkan diri anda sendiri dengan sesuatu yang ceria dan menyeronokkan. Pergi bercuti ke tempat yang asing daripada tempat anda mungkin boleh membantu anda meredakan kesedihan. Belikan sesuatu yang berharga kepada diri anda sebagai hadiah kerana anda mampu mengharungi perpisahan ini.

♥ Da baca eh? Mekasih.. ♥

8 doakan jijahcomey kurus:

Asningtiyas Nasdja Putri said...

kalau putri kannnnnnnnnnnnn!! cinta monyet je aje -.- hehe bertepuk sebelah tgn aje

Unknown said...

@Asningtiyas Nasdja Putritpuk sbelah tgn xkn brbnyi hehehehe...

محمد رازيق said...

hehe. nice ntry.. lagi satu kalau lepas ptutus cinta, dengar lagu sedih2. kasi feel. hehe. salam kenal. free2, jmput singgah blog. jmput bc SIGNAL KANAN? SIGNAL KIRI??

Unknown said...

@محمد رازيقerh..jd gagap plak dya erh..ptutus cnta he3..tp jgnla dgr slalu lgu sdeh..nt tmbah lg kcewa :)..slm knalan jugew...insyaallah..nt jc g blog awk erh..

dalisha said...

tips yang no 4 tu sangat-sangat berkesan.. Lakukan aktiviti-aktiviti yang boleh membuatkan anda BZ.. dan tak sempat nak fikir soal ex kekasih anda..

Unknown said...

@KhaiZataw xpew..mmg brkesan..ktew knew sbukkn dri..klo ktew ptus cnta kn...xla asyik tingat kt dya jerk../.

Sarah Mnasir said...

putus cinta ka kak ? :D

Unknown said...

@aRa ❤ aFiq™adik ara..ptus cnta??xdak mknanya...nih just 4tips jerk hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...